Βιβλία

ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΑΣ
BOOK PUBLICATIONS OF OUR ASSOCIATION

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ BITTLESTONE! – An answer to Bittlestone theory

Είναι η Ομηρική Ιθάκη στην Κεφαλληνία; – Homer’s Ithaca on Cephallenia?


Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΙΖΗΣ-ΔΑΝΙΑΣ παρουσίασε, την Τετάρτη 19 Μαρτίου και ώρα 19.00 στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ Ακαδημίας 20, το νέο βιβλίο του «Είναι η Ομηρική Ιθάκη στην Κεφαλληνία;», που κυκλοφόρησε και σε αγγλική μετάφραση από τις εκδόσεις του συλλόγου μας.

Το βιβλίο παρά το μέγεθός του είναι μια ολοκληρωμένη απάντηση στην θεωρία των τριών βρετανών ερευνητών που υποστηρίζουν χωρίς κανένα σοβαρό επιχείρημα ότι η Ομηρική Ιθάκη είναι στη χερσόνησο της Παλικής και καταρίπτει με ισχυρή επιχειρηματολογία στο σύνολο 10 θεωρίες.

Προλόγισαν: Ο Σπύρος Αρσένης πρόεδρος των Φιλομήρων, Ο Δήμαρχος Ιθάκης κ. Βασιλόπουλος, η κ. Κάθριν Μόργκαν καθηγήτρια κλασσικής αρχαιολογίας, ο κ. Αριστείδης Παπανδρέου ναύαρχος πρόεδρος του Αριστοτελικού ομίλου Αθηνών, ο κ Ιωάννης Ανδριανάτος καθηγητής ρητορικής και ο κ. Δημήτρης Κωστής αρχιτέκτων Ομηριστής. Την εκδήλωση χαιρέτησε και ο βουλευτής Κεφαλληνίας & Ιθάκης κ. Αλεξανδρος Παρίσης.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκε πλήθος κόσμου και εκπρόσωποι των Μ.Μ.Ε.

  • ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ Κ. ΠΑΙΖΗ-ΔΑΝΙΑ:

Σε πνεύμα ομηρικού έπους, ας μου επιτραπεί να επικαλεσθώ δυο εγνωσμένου κύρους και επιστημονικής εμβελείας Κεφαλληνιακά πνεύματα, εκείνα των αείμνηστων καθηγητών Σπυρίδωνος  Μαρινάτου  και  Δημητρίου Λουκάτου.

Ο εξέχων αρχαιολόγος Σπυρίδων Μαρινάτος, που ως Κεφαλήν ασχολήθηκε εμπεριστατωμένα με το πρόβλημα, και που ουδέποτε απεμπόλησε την Ιθάκη ως πατρίδα του Οδυσσέως, αντιμετώπισε και αντιπάλευσε τις κατά τόπους αναφυόμενες  διεκδικήσεις επί της Ομηρικής Ιθάκης αναγκαζόμενος να καταγράψει ότι: ‘‘Νομίζω ότι ούτε σήμερον δυνάμεθα να κλωνίσωμεν επιστημονικώς την βάσιν ότι ο Όμηρος την Ιθάκην εγνώριζεν ως πατρίδα του Οδυσσέως και ότι είναι όλως διόλου απίθανον να άλλαξε τότε όνομα η Ιθάκη, σφετερισθείσα ποτέ το ένδοξον τούτο όνομα από άλλην νήσον’’…. Και αλλού … ‘‘Ο Οδυσσέας και η νήσος στην οποία διέμενε δεν είναι ζητήματα στενού πατριωτισμού, ούτε δύνανται να λυθούν από προέδρους κοινοτήτων’’ (να προσθέσω ενδεικτικά του Πόρου ή του Ληξουρίου).

Ο εξέχων Λαογράφος Δημήτριος Λουκάτος, με γραπτές του παραινέσεις με παρότρυνε να συνεχίσω τον καλόν μου αγώνα για την Ομηρική μας Ιθάκη, διαπιστώνοντας το αυθαίρετο, ανεδαφικό και παντοειδώς ασύμβατο των Κεφαλληνιακών θεωριών.  Μου περιποίησε τιμή να με αναζητήσει αυτοβούλως για να μου εκφράσει γραπτά και προφορικά, με παρρησία και σθένος, τις θέσεις του, που ήταν θέσεις στηλίτευσης έως και αποστροφής των ανά περιοχή φυόμενων Κεφαλληνιακών θεωριών.

Η υπόθεση Μπήτλστον, είναι η δεκάτη στη σειρά απόπειρα σφετερισμού της Ομηρικής Ιθάκης για λογαρισμό της Κεφαλληνίας, που παραγκωνίζει και ακυρώνει τις προηγούμενες εννέα, όλες, και οι δέκα, δίχως καμιά απολύτως σοβαρή ή αρχαιολογική τεκμηρίωση. ( Σ’ ότι αφορά το ποια είναι η Ομηρική Ιθάκη, απλά σας παραπέμπω στο λήμμα ‘Ιθάκη’, σελ. 530 της έγκυρης Εγκυκλοπαιδίας ‘Πάπυρος-Λαρούς-Μπριτάνικα’, έκδοση 2007.)

Με το δεδομένο, ότι η θεωρία Μπήτλστον είναι μια άκρως υποθετική θεωρία με πυρήνα επιχειρήματος τη νησιοποίηση της Παλικής θα μπορούσα να συνοψίσω τα επιχειρήματά της (που συνιστούν ταυτόχρονα και τους λόγους της απόρριψής τους), στις παρακάτω τρεις παραγράφους. Διάλεξα να σας παρουσιάσω (11) ένδεκα από τα πολλά εάν, από τα οποία το πρώτο σε συνδυασμό με το ενδέκατο είναι καταλυτικής σημασίας.

Σε επίπεδο γεωλογικό, γεωγραφικό:

1. Εάν ο ‘ταπεινός ισθμός του Στράβωνα’ διέτρεχε ως πορθμός προς τα ΝΑ τον αυχένα της Παλικής χερσονήσου (σχηματίζοντας δυο νήσους που ενώθηκαν στη σημερινή  μορφή της Κεφαλληνίας), και εάν αυτό αποδειχθεί γεωλογικά (κάτι που επιστημονικά απορρίφθηκε παταγωδώς από την ομάδα Μαρουκιάν – δείτε τοποθέτηση καθηγητού Luce στα C.A.News.)

2. Εάν η Ομηρική νήσος Ιθάκη περιελάμβανε στα εδάφη της τόσο την Αντιπέραια στο νότιο μέρος της όσο και τις Κροκύλεια και Αιγίλιπα στο βόρειο. (Κάτι που όχι μόνο δεν αποδεικνύεται, αλλά και δεν ευσταθεί ερμηνευτικά. Η Ιθάκη είναι ‘ούδ’ ευρεία’-στενόμακρη και αμφίαλος-περιβαλλόμενη από θάλασσα, ενώ εκείνη της Παλικής είναι στρογγύλη και συνορεύει με την Αντιπέραια.)

3. Εάν η νήσος Αστερίς ήταν ακρωτήρι. (κάτι που απορρίπτεται απολύτως από φιλολογική /γραμματολογική, και όχι μόνο, άποψη.)

4. Εάν το αριπρεπές όρος Νήριτον ήταν λόφος γυμνός και ορατός από την Ηλεία. (Οι Λαχτιές της Παλικής που προτείνονται ως Νήριτον δεν καλύπτουν καμιά προϋπόθεση περιγραφής- όπως  ‘εινοσύφυλλον’, ‘αριπρεπές’ κτλ.)

5. Εάν η σημερινή νήσος Ιθάκη αποδειχθεί ότι ήταν το Δουλίχιον (κάτι το τελείως αντίθετο ή ασύμβατο με την ομηρική περιγραφή σχετικά με τη φύση και τον πλούτο του) και

6. Εάν η Ιθάκη αποδεδειγμένα και ουσιαστικά απώλεσε ποτέ την ονομασία της (κάτι που κι αν καταγράφηκε περιστασιακά την περίοδο της ανεύθυνης χαρτογράφησης, δεν ίσχυσε ουσιαστικά. Η Ιθάκη φέρει το όνομά της για 3.000 χρόνια.)

Σε επίπεδο φιλολογικό:

7.  Εάν, εκτός των άλλων, ο ‘ταπεινός ισθμός’ του Στράβωνα θα μπορούσε να έχει        διαστάσεις της τάξεως των 6 χιλιομέτρων σε μήκος και 185 μ. σε ύψος. (όσο ο ισθμός-πορθμός Μπήτλστον. Είναι η λάθος φιλολογική ερμηναία-αφετηρία που υπονόμευσε την κατάρρευση του ‘χάρτινου’ οικοδομήματος Μπήτλστον.)

8. Εάν π.χ. οι λέξεις ‘αμφί’, ‘ζόφος’, ‘χθαμαλή’, ευδείελος έχουν την έννοια που επιβάλλουν αυθαίρετα οι συγγραφείς. ( όπως: αμφί = πλησίον και ζόφος= δύσις.)

9. Εάν καταδικασθούν, ως μη αυθεντικοί ορισμένοι ομηρικοί στίχοι, εξαιρετικά καίριοι για τη γεωγραφική, γεωφυσική και άλλη Ομηρική περιγραφή της Ιθάκης. ( όπως: Στίχοι που αφορούν  το ταξίδι επιστροφής του Τηλεμάχου κτλ.)

10. Εάν αποκλεισθούν ή ερμηνευθούν αυθαίρετα ορισμένοι άλλοι ουσιώδεις στίχοι (όπως: ‘Ιθάκη δε τε και περί πασέων’  ή ομηρική διάκριση μεταξύ Ιθακησίων-Κεφαλλήνων κτλ.)

Σε επίπεδο αρχαιολογικό:

11.  Εάν ποτέ υπάρξει τεκμηριωμένη αρχαιολογική στήριξη, τόσο για το υποτιθέμενο ανάκτορο, όσο και για οποιοδήποτε αρχαιολογικό χώρο της θεωρίας του, (και προσθέτω) κι όχι μόνο στην Παλική, αλλά σε ολόκληρη τη νήσο. (Η Ιθάκη έχει βεβαιωμένο πλούτο προϊστορικών οικισμών, αναθηματικούς τρίποδες του 9ου-8ου π.Χ. αιώνα, νομίσματα 4ου-3ου π.Χ. αιώνα, ανάθημα-θραύσμα ‘ευχήν Οδυσσεί’ του 2ου π.Χ. αιώνα, ενώ παράλληλα η Παλλική υπήρξε κοινωνική οντότης τον 6ο-5ο π.Χ. αιώνα- στήλη ‘Δαμαίνετος Παλέως’.)

Τότε: Η υποθετική νήσος της Παλικής θα μπορούσε να ήταν η Ομηρική Ιθάκη του Μπήτλστον, αν επί το ασφαλέστερο δεν ήταν η Ομηρική Τάφος, όπως το αποδεικνύει σαρκαστικά ο άγγλος καθηγητής Χάξλεϋ, απαντώντας στη θεωρία του εν λόγω κυρίου.

Εδώ, όμως, θάθελα να σταθώ και να επισημάνω εκ νέου το καταλυτικά σημαντικό: Οτι το γεωλογικό σκέλος της θεωρίας (η μετάλλαξη του πορθμού σε ισθμό) αποτελεί ‘τον πυρήνα των επιχειρημάτων του Μπήτλστον’ γεγονός που ο ίδιος ο Μπήτλστον υποχρεώθηκε να παραδεχθεί, σύμφωνα με τον καθηγητή Λιούς,  και επομένως όχι τον ακρογωνιαίο λίθο, αλλά την παμφέρουσα δοκό των επιχειρημάτων της θεωρίας του. Όταν αυτό, για τους επίμαχους χρόνους, δεν αποδειχθεί επιστημονικά η θεωρία καταρρέει ή καταπίπτει, κι αυτό ακριβώς συνέβη μετά το καταλυτικό πόρισμα της τετραμελούς ομάδας επιστημόνων του Πανεπιστημίου Αθηνών υπό τον καθηγητή κ. Μαρουκιάν, με αίτημα της Ενώσεως των απανταχού Ιθακησίων. Η υπόθεση Μπήτλστον ως προς το γεωλογικό της επίμαχο σκέλος, απορρίφθηκε κυρίες και κύριοι, επιστημονικά και πανηγυρικά και ήταν αυτή, η δεύτερη φορά μετά το 1903. Η γεωλογική απόρριψη σε συνδυασμό με την ανυπαρξία αρχαιολογικών δεδομένων και μόνον (και ας παραλειφθούν τα πολλά φιλολογικά επιχειρήματα) ακυρώνουν τελεσίδικα την υπόθεση Μπήτλστον.

Ο πολύτροπος ‘επενδυτής’ Μπήτλστον, κατά την ταπεινή μου γνώμη, συμπαρέσυρε και εξέθεσε τους καθηγητάς-συνεργάτας του Ντιγκλ και Άντερχιλ. Ο τελευταίος δεν ενεφανίσθη στην παρουσίαση του βιβλίου του και βέβαια οι άλλοι δυο συνεργάτες του δεν κάλυψαν αλλ’ αντιθέτως διεύρυναν το κενό και τη κενότητα της υποθετικής εργασίας τους.

Αγνόησε παντελώς την Αγγλική αρχαιολογική σχολή, τη μόνη δυναμένη να έχει άποψη, αλλά και τον κορυφαίο Άγγλο αρχαιολόγο Σνότνγκρας. Αγνόησε, έτσι, επιδεικτικά την αρχαιολογία, την επιστήμη με τον κυρίαρχο λόγο.

Χρησιμοποίησε το εντυπωσιακό εργαλείο των δορυφόρων και τις φωτογραφήσεις για την ‘αφ’ υψηλού’ χειραγώγηση του μέσου αναγνωστικού του κοινού που συμπαρασύρεται εύκολα από το καινοφανές ή το επιθυμητό που προβάλλεται ως δεδομένο.

Έπαιξε με την (ήδη απολεσθείσα) αξιοπιστία του, αλλά νομίζει ότι κέρδισε κάτι το σημαντικό γι αυτόν. Τη διάκριση του ερασιτέχνη, έστω, Ομηριστή.

Η θεωρία Μπήτλστον απλώνεται σε 600 σελίδες με 350 φωτογραφίες και σχέδια. Η θεωρία Μεταξά σε 661 σελίδες και με 450 αναφορές στην αρχαία ελληνική και ξένη γραμματεία. Οι δέκα θεωρήσεις αριθμούν περισσότερες των 2.500 σελίδων. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μνηστήρες-διεκδικητές της Κεφαλληνιακής Ιθάκης απέφυγαν πάντα να αντιπαρατεθούν ευθέως με το καλά εδραιωμένο και ολοένα διογκούμενο σώμα των αρχαιολογικών, φιλολογικών και γεωλογικών πληροφοριών που καταδεικνύουν το νησί της Ιθάκης ως το νησί του Ομήρου. Η οποιαδήποτε υπόθεση που δεν κινείται σ’ αυτό το πλαίσιο, δεν δικαιούται να τύχει ακαδημαϊκής αναγνώρισης. Σ’ αυτή την κατηγορία ανήκουν όλες και οι δέκα θεωρήσεις περί Κεφαλληνιακής Ομηρικής Ιθάκης και η βαρύνουσα, λόγω όγκου και δορυφορικού ύψους θεώρησης, η υπόθεση Μπήτλστον, ας χρησιμεύσει ως η οριστική τους ταφόπετρα.

Σ’ αυτόν τον αγώνα, δεν είναι μόνο τα μηνύματα σας και η συγκινητική σας παρουσία, που με κάνει να μην νιώθω μόνος. Εκτός του πορίσματος Μαρουκιάν με φροντίδα της Ενώσεως των Ιθακησίων στην Αγγλία κυκλοφόρησαν και έχω στη διάθεσή μου δυο θέσεις καταξιωμένων και αξιολογότατων καθηγητών, των κ.κ. Χάξλεϋ και Λιους, και τις οποίες μετέφρασα και διανείμω. Ο κ. Χάξλεϋ μου έκανε την τιμή να παρουσιάσει και να διαδώσει το βιβλίο μου, με την ευκαιρία της ομιλίας του –απάντηση στη θεώρηση Μπήτλστον- με τις δικές του ευνοϊκότατες για την Ιθάκη θέσεις, που είναι όχι μόνο πρωτότυπες, αλλά και επιβεβαιωτικές ή και συμπληρωματικές των ιδικών μου. Το γιατί μόνον Άγγλοι καθηγητές ένιωσαν την ανάγκη να υπερασπισθούν την τιμή της Ομηρικής μας Ιθάκης, είναι ένα θέμα που χρήζει ή δεν χρήζει ανάλυσης, όσο κι αν κανείς ποτέ δεν απεμπόλησε την κλασική λατινική ρήση ‘σκρίπτα μάνεντ’- τα γραπτά μένουν.

Ο αγώνας μας δεν τελειώνει εδώ. Το αυταπόδεικτο στις μέρες μας προϋποθέτει συνεχή και σταθερή προσπάθεια επαναπόδειξης. Ο σφετερισμός, μας πληγώνει με τη μορφή του Μακεδονικού, που ουσιαστικά χάθηκε στο παιχνίδι με τους κακούς εαυτούς μας και του Σλάβους. Δεν είναι αλήθεια ευκολότερο οι Κεφαλλήνες να γίνουν Ιθακήσιοι απ’ ότι οι Σλάβοι Μακεδόνες; Αυτή η απλή σκέψη, καλά θα είναι να μας συνέχει.

Ευχαριστώ θερμά για την προσοχή σας. Ευχαριστώ όσους βοήθησαν στη τελειοποίηση της μετάφρασης αυτού του βιβλίου. Ευχαριστώ την εμπνευσμένη σχεδιάστρια του εκπληκτικού του εξωφύλλου. Ευχαριστώ τους καθηγητές Ραυτοπούλου και Αλεξανδρόπουλο που με βοήθησαν στην επιχειρηματολογία  και τη δομή του. Θερμά και ιδιαίτερα ευχαριστώ την ερίτιμη καθηγήτρια Κάθριν Μόργκαν και τους εξοχότατους κυρίους που προθυμοποιήθηκαν να παρουσιάσουν ένα έργο, που ίσως το πιστεύουν περισσότερο εμού.
Τέλος, όσο κι αν φαίνεται παράδοξο, οι Ιθακήσιοι πρέπει να είναι εσαεί ευγνώμονες στον κ. Μπήτλστον και τους συν αυτώ. Έρριψαν στη μάχη όλα τα τελευταίας τεχνολογίας όπλα, με καιμπριτζιανή μάλιστα βούλα, κι αν κατάφεραν κάτι ήταν να τα εξαντλήσουν γι’ άλλη μια φορά, επιβεβαιώνοντας έμμεσα τη μοναδική μας Ιθάκη ως την Ομηρική.

Η διπλή έκδοση αυτού του βιβλίου, θα ήταν δύσκολη τη δεδομένη στιγμή δίχως την οικονομική συμπαράσταση συγκεκριμένων Εταιρειών.  Θεωρώ υποχρέωσή μου, και θάθελα από τούτη τη σκοπιά, σαν Ιθακήσιος, να ευχαριστήσω τους κ.κ. Δημήτριο Μπάμπαλη, εκπρόσωπο της Ζήμενς Ελλάς, Γεώργιο Καλλίτσα, εκπρόσωπο της Μόμπιλ Όιλ, Ελλάς και Αντώνιο Τσιούμα, διευθυντή των Φυτωρίων Καραμπάτσου για τις ευγενικές τους προσφορές στο σύλλογό μας.

Οι σύγχρονοι νέο-μνηστήρες κάνουν μια αγωνιώδη υπερπροσπάθεια η οποία φιλοδοξεί ‘να θάψει’ τη σημερινή Ιθάκη ως την Ομηρική. Το δέλεαρ είναι ακαταμάχητο. Όλοι αυτοί οι νέο-φιλόδοξοι με τον μανδύα του ερευνητού, έχουν ξεχάσει κάτι το συναρπαστικό. Έχουν ξεχάσει πως η Ιθάκη δεν θάβεται. Η Ιθάκη, είναι ο Ομηρικός σπόρος, κι ο σπόρος, αν επιχειρηθεί να θαφτεί καλοβλαστάνει την άνοιξη, αποκαλύπτοντας με αναγεννημένη μεγαλοπρέπεια το μάταιο των θεωριών του Κεφαλληνιακού χειμώνα.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΩΣΤΕ ΜΕΣΩ PAYPAL (12euro + 5post)
Order your copy of Dimitris Paizis book trasnlated in English
“Homer’s Ithaca on Cephallenia?” and pay by PAYPAL (12€+5€post)

p2

 

 

Κάντε κλίκ στο από πάνω link για να αγοράσετε την ΕΛΛΗΝΙΚΗ έκδοση του βιβλίου
 
Press on the above link to buy the ENGLISH version of the book.

….

.

.

.

.

.

.

Ιθακησιακά Α-PDF……………………………………………… Ιθακησιακά B-PDF

.

.

.

.

.

.

.

Θαλάσσης μνήμες-PDF